KERKDEUR COLLECTE MIVA 24 – 25 AUGUSTUS 2024

Ieder jaar opnieuw staat de collecte voor de Missie Verkeersmiddelen Actie (MIVA) op onze agenda. Ook dit jaar weer. In het weekend van 24 en 25 augustus wordt voor dit doel gecollecteerd aan de kerkdeur aan het einde van de Heilige Mis.
Onze aandacht wordt dit jaar gevraagd voor Verloskundige Zelly uit Zambia. Haar roeping volgend kiest Zelly voor een levensweg van zorgen voor zwangere vrouwen en hun ongeboren kinderen in het achterland van Zambia. Elke dag zet zij zich in om vrouwen thuis voor te lichten over gezonde voeding en verwijst ze hen als het nodig is naar de geboortekliniek waar ze werkt. De grote afstanden overbrugt zij per fiets. Niet ideaal, maar een luxe vergeleken met de vrouwen die vaak meer dan een dag moeten lopen naar de kliniek.
Hoogzwangere vrouwen wachten vaak dagenlang onder een boom. Ze zijn uit voorzorg op tijd vertrokken, om te voorkomen dat ze onderweg moeten bevallen. ‘s Nachts slapen ze op de betonnen vloer van de kliniek omdat er onvoldoende bedden zijn. De echte problemen beginnen als het mis gaat met de bevalling en de barende vrouw naar een groter ziekenhuis moet. De kliniek van Zelly beschikt niet over een ambulance die nodig is om daadwerkelijk hulp te kunnen bieden. Er is geen geld voor vervoer en het ontbreken van een ambulance is meer dan zorgwekkend. MIVA wil helpen door goed vervoer te bieden en zorg te dragen dat er een ambulance beschikbaar komt. MIVA vraagt onze hulp en onze hulp schenkt mensen leven. J.P. Janssen, pr.ass.